zondag 7 september 2014

Voel jij je soms ook schuldig?




Gelukkig ben je niet de enige die er last van heeft, ook ik heb vaak last van schuldgevoel en gebruik te snel het woord sorry. Daarom wou ik hierover schrijven en ervaringen met jullie delen.

Het begon allemaal toen ik nog heel jong was en in de lager school zat. Als ik toen met iemand in conflict lag of we hadden een of andere discussie, begon ik meteen daarna met mijn excuses aan te bieden. Ook nu gebeurt dit nog steeds. Het geeft me soms het gevoel dat ik steeds toegeef maar op het moment dat de discussie begint, voel ik me direct schuldig. Ik denk dat de oorzaak ligt bij mijn gevoeligheid of angst dat het nooit opgelost raakt. Je ziet het vaak op tv of hoort bij andere families dat mensen niet meer spreken met elkaar na een discussie of ruzie.

Verder heb ik al vele situaties meegemaakt waarbij mensen maar al te graag gebruik maken van mijn toegevingen. Zo heb ik vaak balpennen, koeken en zelf huiswerk (door)gegeven. Als je 'nee' zegt lachen ze je uit en als je 'ja' zegt profiteren ze van je. Zo was het vroeger! Nu ist het al wat beter, ik heb geleerd om nee te zeggen tegen mensen die profiteren. Ik heb enkel nog de neiging om te veel sorry te zeggen maar zo lang het tegen de juiste mensen is, is er geen probleem. 

Doe er iets aan! Eigenlijk verschuil je je achter je schuldgevoelens. Bedenk eerst goed of jij wel degene bent die zijn of haar excuses moet aanbieden! Als het echt jouw schuld is kan je overgaan tot het 'sorry-momentje'. Vergeet niet: één keer sorry zeggen is meer dan genoeg (tenzij het om iets ergs gaat). ;)
Don't overreact!
No, you don't! 
Denk er goed over na of de situatie wel belangrijk genoeg is om je schuldig over te voelen. Je hoeft je namelijk niet altijd slecht te voelen. Ik hoop dat jullie hier echt iets aan hebben, want geloof mij: soms zijn schuldgevoelens nergens voor nodig!

Heb je misschien nog andere tips?
X Eline
 

Vergeet ons niet te volgen!
Follow on Bloglovin


3 opmerkingen:

  1. Echt heel erg mooi geschreven. Ik ben net zoals jou hierin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is natuurlijk niet erg om sorry te zeggen, als je het maar ook echt meent. Dus ga bij jezelf eerst altijd na of je wel echt sorry wilt zeggen tegen die persoon! X Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de leuke tip! Zeker en vast belangrijk als je sorry zegt ;D

      Verwijderen

 
Images by Freepik