maandag 21 juli 2014

School als een tweesnijdend zwaard



Ik was klaar om voor de zestiende keer dit jaar een nieuw boek te lezen en toen ik de eerste bladzijden opensloeg, voelden mijn ogen zich aangetrokken door een tekst x-aantal bladen voor het werkelijke verhaal begon. Een quote. (zie hierboven) En toen ik hem las en het even liet inzinken, zag ik pas hoe mooi ik hem vond. ‘Onderwijs is als een tweesnijdend zwaard. Als het verkeerd gebruikt wordt, kan het gevaarlijk worden.’ En of het een tweesnijdend zwaard is. School kan leuk zijn met je vrienden/vriendinnen maar als je gepest wordt, valt al dat leuke als een kaartenhuis in elkaar. En inderdaad, als je school gebruikt om iemand te pesten, dan kan het gevaarlijk worden. Je mag voor jezelf interpreteren wat je onder ‘gevaarlijk’ beschouwt. Soms hebben we het geluk van een ander in onze handen, zonder dat we het beseffen, en dan moeten we voorzichtig zijn met kritiek of opmerkingen.

Wat vind jij van deze quote? En hoe sta jij daar tegenover?
x Lisa

Vergeet ons niet te volgen!
Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Dit is lekker origineel, een vraag als deze! Want ha, ik verwachtte een recensie over het boek. Ik vind de engheid van een zwaard op zich wel kloppen met hoe eng het onderwijs kan zijn. Maar ik vind niet dat het echt klopt, aangezien onderwijs niet wordt gebruikt als zwaard. Het onderwijs is gewoon iets waar veel onder valt, waar veel mensen onder vallen. En nou ja, al die individuen die deelnemen en lesgeven aan het onderwijs, vormen samen het onderwijs. En ik vind niet dat je dat allemaal over één kam mag scheren. Want er is meer dan één zwaard. Dat mogen we niet vergeten. =)

    BeantwoordenVerwijderen

 
Images by Freepik