donderdag 18 september 2014

Ontwaken in een nachtmerrie


14 maart 2012. Het hele land ontwaakt met vreselijk nieuws: een Belgische schoolbus op de terugweg van sneeuwklassen in het Zwitserse Saint-Luc is frontaal gebotst tegen de wand van een tunnel in Sierre. Iedereen beseft meteen dat de situatie ernstig is, maar in de loop van de dag wordt de omvang van de ramp pas echt pijnlijk duidelijk. Twee scholen, Lommel en Heverlee. 28 doden, 6 volwassenen en 22 kinderen. Een oorzaak is niet bekend.

Die zelfde ochtend krijgt Tony Reynders het telefoontje dat zijn leven verandert. Emma, zijn dochter van 12, zat op de bus in kwestie. Halsoverkop vertrekt hij naar Lommel, maar daar is er over Emma geen nieuws. Even later stapt hij samen met 115 andere ouders en familieleden op een vliegtuig naar Zwitserland, waar hij 's avonds, na lange uren, te horen krijgt dat zijn dochter tot 'groep 28' behoort. Zijn wereld stort in.

'Voor Emma', de naam van het boek, geschreven door Tony Reynders de vader van Emma. Toen ik het vandaag in de boekhandel zag staan, dacht ik meteen 'ik moet het kopen' Ik wil weten wat die mensen hebben meegemaakt. Zoals jullie al weten volg ik dit jaar de studierichting orthopedagogie en dat leunt daar wel aan.

Het boek werd geschreven zoals hij het meemaakte, wat het wel emotioneel maakt. Ook wordt het volledige verhaal van de busramp beschreven. Ikzelf zit nog maar aan pagina 30, maar heb het af en toe al wat moeilijk gehad. Ik denk dat het een echte aanrader is en het je een gevoel geeft dat een kind verliezen echt wel hard is. Het geeft voor mij nog meer voldoening dat ik het boek heb gekocht en iets voor die mensen kan betekenen.


Algemene informatie:
Titel: Voor Emma
Schrijver: Tony Reynders
Uitgeverij: Van Halewyck
Aantal bladzijden: 328
Prijs: € 22,50
Spreekt dit boek jou aan?
xEline
Vergeet ons niet te volgen!
Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Heftig verhaal lijkt me. Zelf ben ik niet zo weg van non-fictie.

    BeantwoordenVerwijderen

 
Images by Freepik